Student

Samverka med våra studenter och utbildningar

Vill du möta morgondagens arbetskraft och nya generationers syn på utmaningar och lösningar? Genom att samverka med våra studenter här på Södertörns högskola kan du utveckla din verksamhet — samtidigt som du får kontakt med framtida anställda.

Mångvetenskap och hållbar utveckling är återkommande teman i de flesta av våra utbildningar. Vi är engagerade i forskning och samhällsutveckling, och genom samverkan med våra studenter tar du och din verksamhet del av det engagemanget.

Arbetslivsanknytning i utbildningen

Samverkan inom utbildning kan se ut på många sätt - det kan vara branschrepresentation i programråd, gästföreläsningar, studiebesök, skarpa fallstudier, mentorskap eller praktikplatser.

  • Har du som arbetsgivare en idé om ett examensarbete eller annat studentprojekt? Eller vill du ta emot praktikanter? Vill du veta mer eller komma i kontakt med våra utbildningar och studenter? Hör av dig till oss på samverkan@sh.se. Vi kan hjälpa dig vidare med din idé och med student- och utbildningskontakter.
  • Är du intresserad av att samverka med ett specifikt ämne på högskolan? Via ämnessidorna får du enkelt kontakt med ämnesansvariga.
  • Undrar du hur det går till rent praktiskt? Se våra checklistor för praktik och exjobb nedan eller kontakta oss och fråga!

Att ta emot en praktikant innebär att erbjuda en student möjligheten att få praktisk erfarenhet och insikt i en organisations verksamhet. Praktik ska ses som en form av arbetsbaserad utbildning med syfte att ge praktikanten chansen att få tillämpa sina teoretiska kunskaper i en riktig arbetsmiljö och samtidigt utveckla sina praktiska samt sociala färdigheter.
Praktik ersätter inte annan arbetskraft och är inte heller en anställning, utan kan fungera som extra arbetskraft. En organisation och handledare som tar emot en praktikant ansvarar för att ge den en meningsfull inlärningsupplevelse.

Möjligheter för den externa organisationen

  • Praktiken kan betraktas som en provtjänstgöring som ger extra arbetskraft under en kortare period och möjlighet att lära känna eventuellt framtida medarbetare.
  • Med rätt handledning och träning kan praktikanter utföra arbetsuppgifter som frigör tid för befintlig personal att fokusera på mer komplexa uppgifter.
  • Studenter kan komma med nya idéer och andra perspektiv, vilket kan skapa nya synsätt och lösa problem.
  • Anställda som är mentorer och handledare åt studenter utvecklar sina ledarskapsförmågor.

Praktiska tips – en checklista:

  1. Praktikanten ska tilldelas en mentor eller handledare som bör kunna avsätta några timmars handledning i veckan.
  2. Praktikanten ska få relevanta uppgifter kopplat till utbildning eller karriärmål. Det bör finnas en balans mellan lärande och produktivitet så att praktikanten har möjlighet att lära sig samtidigt som den jobbar mot arbetsplatsens mål.
  3. Praktikanten bör tilldelas klara arbetsuppgifter och erhålla tydliga instruktioner om vad som förväntas av dem i sina arbetsuppgifter.
  4. Ge praktikanten möjlighet att nätverka med olika medarbetare och ledare, detta kan hjälpa dem knyta värdefulla kontakter för framtiden.
  5. Arbetsplatsen bör erbjuda praktikanten att delta i olika arbetsrelaterade aktiviteter såsom möten eller evenemang för att öka deras lärande och få insikt på organisationens arbetssätt.
  6. Praktikanten behöver tillgång till en arbetsplats utrustad med skrivbord och dator.

I slutet av varje utbildningsnivå gör studenterna ett självständigt arbete. Syftet med arbetet är att studenterna ska visa prov på kunskaper och färdigheter enligt de lärandemål som specificeras i utbildningsplanerna. Slutresultatet presenteras skriftligt och kan vara olika omfattande men vanligtvis en eller en halv termin på helfart.
Examensarbetet kan skrivas i samarbete med en extern part – ett företag, offentlig eller ideell organisation. Då utgår man ifrån ett utmaningsområde hos den externa organisationen och tar tillsammans fram en frågeställning som studenten ska undersöka i sitt arbete. Frågeställningen ska också godkännas av den akademiska handledaren då det är institutionen på högskolan som står för det akademiska handledarskapet samt examinationen.

Möjligheter till kompetensutveckling och kompetensförsörjning
Genom att arbeta tillsammans med studenter som gör ett examensarbete får ni inte bara tillgång till ny kunskap utan också möjlighet att knyta kontakter med högskolan. Ni kan få en fråga utredd och studenten kan bidra med nya idéer och perspektiv på verksamheten. Att arbeta med studenter är också ett utmärkt sätt att lära känna era framtida medarbetare och på så sätt arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
Ni som extern part bidrar med att vara kontaktperson och dörröppnare in i organisationen för studenten som kan behöva tillgång till data och empiri på olika sätt. Hur stort engagemang och delaktighet som behövs från er som extern part beror på vilken frågeställning ni valt.

Praktiska tips – en checklista:

  1. Fastställ kontaktperson hos er i den externa organisationen.
  2. Identifiera och formulera utmaning/frågeställning tillsammans. Var tydliga med vad som ska undersökas och fundera på vad som är rimligt och möjligt att göra inom ramen för arbetet. OBS! Handledaren på högskolan ska sedan godkänna frågeställningen.
  3. Var konkreta – vad behöver genomföras och hur? Ta fram en tidplan där ni beaktar slutdatum och andra viktiga moment i examensarbetets kurs.
  4. Beskriv för varandra vilka förväntningar ni har på ert samarbete och planera in regelbundna avstämningar.
  5. Behöves ett sekretessavtal angående känsliga uppgifter och resultat? Kontakta samverkan@sh.se om ni behöver hjälp.
  6. Titta på viket material studenten behöver få tillgång till. Vem kan vara behjälplig med det? Boka in eventuella intervjuer och möten så tidigt som möjligt.
  7. Gå igenom det praktiska med information om arbetsplatsen och eventuell sittplats och passerkort om studenten ska befinna sig på arbetsplatsen.
  8. Planera för hur och när resultat och rapport ska läggas fram på institutionen och presenteras på arbetsplatsen, samt hur det kan spridas vidare i respektive organisation.
  9. Fundera på om det finns intresse för att utveckla samverkan ytterligare på området genom fortsatt kontakt med t.ex. den akademiska handledaren.

Viktigt om resultat och sekretess

  • Det är studenten som har upphovsrätten till arbetet.
  • Högskolan är en myndighet och omfattas av offentlighetsprincipen. Examensarbetet blir en allmän handling efter examinationen.
  • Om den externa parten behöver sekretessbelägga stora delar av, eller hela, rapporten är det oftast lämpligast att studenten skriver både en akademisk uppsats (som grund för examination) och därutöver en separat rapport tillsammans med externa parten.
  • Ni behöver i ett tidigt skede diskutera ett eventuellt avtal som reglerar vilken information som får föras vidare. Skrivs inget avtal är det studenten som äger resultaten.

Exempel på samverkan med utbildningar

Många av högskolans utbildningar arbetar sedan länge tillsammans med företag, myndigheter och organisationer och formerna för samarbete är många. Några exempel ser du nedan.

Södertörns högskola medverkar i OpenLab, ett samarbete mellan fyra lärosäten i Stockholmsområdet (utöver SU, KTH, KI) och Stockholms stad, Stockholms Läns Landsting och Länsstyrelsen. Kärnan i OpenLab är masterkursen ”Challenges for the emerging cities” där studenter i tvärvetenskapliga team arbetar fram prototypiska lösningar på utmaningar formulerade av parterna.

Läs mer information om kursen och OpenLab Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ämnet konstvetenskap inrättade 2017 ett nytt masterprogram med stark koppling till arbetsliv och kultursektorn. Under fjärde terminen gör studenterna praktik som bland annat inkluderar en forskningsuppgift. Bland samverkansparterna finns till exempel Marabouparken, Bonniers konsthall, Färgfabriken, Waldemarsudde och Ájtte – svenskt fjäll och samemuseum.

Läs mer information om ämnet konstvetenskap och dess samverkan

Som företag/organisation är ni välkomna att använda er av vår karriärportal SH Karriär. Här kan ni komma i kontakt med studenter och nyutexaminerade från Södertörns högskola. Karriärportalen är ett samarbete mellan Södertörns högskola och JobTeaser. 

Det finns möjlighet att ladda upp annonser om lediga jobb, praktikplatser, traineeprogram och exjobb. Ni som företag/organisation kan även skapa en företagssida för att lyfta fram och presentera er verksamhet för våra studenter.

Det är kostnadsfritt att annonsera ut jobberbjudanden i vår portal. Det finns också möjligheter för en bredare annonsering i JobTeasers nätverk av universitet och högskolor via premium-tjänster. Länk till registrering (engelska) här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Är ni intresserade av premium-tjänster har ni möjlighet att boka ett möte med JobTeaser via denna länk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vill du prata med någon först? Kontakta Externa relationer på samverkan@sh.se så hjälper vi dig.

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2024-05-22