I slutet av varje utbildningsnivå gör studenterna ett självständigt arbete. Syftet med arbetet är att studenterna ska visa prov på kunskaper och färdigheter enligt de lärandemål som specificeras i utbildningsplanerna. Slutresultatet presenteras skriftligt och kan vara olika omfattande men vanligtvis en eller en halv termin på helfart.
Examensarbetet kan skrivas i samarbete med en extern part – ett företag, offentlig eller ideell organisation. Då utgår man ifrån ett utmaningsområde hos den externa organisationen och tar tillsammans fram en frågeställning som studenten ska undersöka i sitt arbete. Frågeställningen ska också godkännas av den akademiska handledaren då det är institutionen på högskolan som står för det akademiska handledarskapet samt examinationen.
Möjligheter till kompetensutveckling och kompetensförsörjning
Genom att arbeta tillsammans med studenter som gör ett examensarbete får ni inte bara tillgång till ny kunskap utan också möjlighet att knyta kontakter med högskolan. Ni kan få en fråga utredd och studenten kan bidra med nya idéer och perspektiv på verksamheten. Att arbeta med studenter är också ett utmärkt sätt att lära känna era framtida medarbetare och på så sätt arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
Ni som extern part bidrar med att vara kontaktperson och dörröppnare in i organisationen för studenten som kan behöva tillgång till data och empiri på olika sätt. Hur stort engagemang och delaktighet som behövs från er som extern part beror på vilken frågeställning ni valt.
Praktiska tips – en checklista:
- Fastställ kontaktperson hos er i den externa organisationen.
- Identifiera och formulera utmaning/frågeställning tillsammans. Var tydliga med vad som ska undersökas och fundera på vad som är rimligt och möjligt att göra inom ramen för arbetet. OBS! Handledaren på högskolan ska sedan godkänna frågeställningen.
- Var konkreta – vad behöver genomföras och hur? Ta fram en tidplan där ni beaktar slutdatum och andra viktiga moment i examensarbetets kurs.
- Beskriv för varandra vilka förväntningar ni har på ert samarbete och planera in regelbundna avstämningar.
- Behöves ett sekretessavtal angående känsliga uppgifter och resultat? Kontakta samverkan@sh.se om ni behöver hjälp.
- Titta på viket material studenten behöver få tillgång till. Vem kan vara behjälplig med det? Boka in eventuella intervjuer och möten så tidigt som möjligt.
- Gå igenom det praktiska med information om arbetsplatsen och eventuell sittplats och passerkort om studenten ska befinna sig på arbetsplatsen.
- Planera för hur och när resultat och rapport ska läggas fram på institutionen och presenteras på arbetsplatsen, samt hur det kan spridas vidare i respektive organisation.
- Fundera på om det finns intresse för att utveckla samverkan ytterligare på området genom fortsatt kontakt med t.ex. den akademiska handledaren.
Viktigt om resultat och sekretess
- Det är studenten som har upphovsrätten till arbetet.
- Högskolan är en myndighet och omfattas av offentlighetsprincipen. Examensarbetet blir en allmän handling efter examinationen.
- Om den externa parten behöver sekretessbelägga stora delar av, eller hela, rapporten är det oftast lämpligast att studenten skriver både en akademisk uppsats (som grund för examination) och därutöver en separat rapport tillsammans med externa parten.
- Ni behöver i ett tidigt skede diskutera ett eventuellt avtal som reglerar vilken information som får föras vidare. Skrivs inget avtal är det studenten som äger resultaten.